Zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej

 

   Zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej

 

Wymagane dokumenty

Przedsiębiorca wykonujący działalność gospodarczą jako wspólnik w więcej niż jednej spółce cywilnej może zawiesić wykonywanie działalności gospodarczej w jednej lub kilku takich spółkach. Przedsiębiorca wykonujący działalność gospodarczą w różnych formach prawnych może zawiesić wykonywanie działalności gospodarczej w jednej z tych form. 

W przypadku wykonywania działalności gospodarczej w formie spółki cywilnej zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej jest skuteczne pod warunkiem jej zawieszenia przez wszystkich wspólników. Zawiesić działalność gospodarczą może wyłącznie przedsiębiorca nie zatrudniający pracowników.

Przedsiębiorca może zawiesić wykonywanie działalności gospodarczej na okres minimum 30 dni. Zarówno data rozpoczęcia zawieszenia jak i wznowienia działalności gospodarczej może być wsteczna, bieżąca lub przyszła w odniesieniu do dnia złożenia (podpisania) wniosku.

Przedsiębiorca może wznowić działalność przed upływem 30 dni od jej zwieszenia. (28 lub 29 w lutym). Z punktu widzenia formalnoprawnego w takim przypadku nie nastąpią skutki prawne (podatkowe, ubezpieczeniowe) wynikające z faktu zawieszenia. Zarówno data rozpoczęcia zawieszenia jak i wznowienia działalności gospodarczej może być wsteczna, bieżąca lub przyszła w odniesieniu do dnia złożenia (podpisania) wniosku

Wnioski są dostępne na stronie https://www.biznes.gov.pl/pl/portal/03155

Miejsce złożenia dokumentów

Aby zgłosić zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej można wybrać jeden z trybów postępowania:

  • zalogować się do CEIDG, wypełnić wniosek on-line i złożyć go elektronicznie (osoby posiadające podpis elektroniczny z kwalifikowanym certyfikatem lub profil zaufany) - dotyczy przedsiębiorców figurujących w CEIDG,
  • zalogować się do CEIDG, wypełnić wniosek on-line, wydrukować i zanieść go do wybranego urzędu gminy,
  • bez logowania się do CEIDG, wypełnić wniosek on-line, wydrukować i zanieść go do wybranego urzędu gminy,
  • pobrać, wypełnić i złożyć wniosek papierowy w wybranym urzędzie gminy - gmina przekształca go na wniosek elektroniczny (wpisuje dane do CEIDG),
  • przesłać wniosek listem poleconym do wybranej gminy - podpis musi być potwierdzony notarialnie.

W przypadku Gminy Zagórów wniosek składa się w pokoju nr 10, wejście C.

Opłaty

WNIOSEK o wpis do Centralnej Ewidencji I Informacji O Działalności Gospodarczej  jest  zwolniony z opłat.

Podstawa prawna

Art. 14a Ustawy z 6 marca 2018 r. o centralnej ewidencji i informacji działalności gospodarczej i punkcie informacji dla przedsiębiorcy (Dz. U. z 2018 poz.647 ze zm.)